Coraz częściej słychać dyskusje o tym, jaki wpływ na świat ma biznes i co możemy zrobić, żeby zmieniać świat na lepszy. Prężnie rozwija się w tej kwestii rynek alternatyw dla mięsa. “Biznes dla wielu osób kojarzy się tylko z zyskiem, czy walką. On może mieć jednak też pozytywny wpływ” – komentują założyciele Bezmięsnego w nowym podcaście Doing Good.
Przygoda Igora Sadurskiego i Rafała Czecha z Bezmięsnym zaczęła się ponad 7 lat temu. Jak sami podkreślają, gdyby wiedzieli jakie wyzwania staną przed nimi podczas ich drogi, mogliby się nie zdecydować na skok na taką głęboką wodę. Najważniejsze jest po prostu podjęcie decyzji i działanie:
- Rozpoczynając projekt Bezmięsny chyba sami sobie nie zdawaliśmy sprawy, że wchodzimy do tak tradycyjnej branży. Nasz początek był po pierwsze trochę spontaniczny, bo mamy też takie, delikatnie rzecz biorąc, mówiąc, spontaniczne charaktery, więc nie do końca wiedzieliśmy, że branża spożywcza to jest taka branża z długimi tradycjami i z pewnymi tymi drogami, poza którymi jest.
Igor i Rafał starają się otwierać rynek alternatyw mięsnych nie tylko dla wegan, czy wegetarian, ale również dla osób ograniczających mięso. Jest to bardzo duża grupa konsumentów, którzy mogą się przekonać jeszcze do tego typu żywności:
- Rynek alternatyw dla mięsa, dla mleka jest już duży. Jest on szeroko rozpowszechniony, ale głównie w dużych miastach. Nie staramy się mówić, że nasze produkty to są roślinne zamienniki mięsa. Są to alternatywy, czyli coś, co może zastąpić, ale niekoniecznie wyprzeć mięso na stałe. Głównie mówimy o osobach, które mają ograniczać to mięso.
Igor Sadurski podkreśla też, że nie da się sprawdzić czy prowadzenie biznesu jest dla nas, przed spróbowaniem tego:
- Nie da się odpowiedzieć na pytanie, czy człowiek jest w stanie prowadzić biznes bez tego, żeby rzeczywiście ten biznes zaczął prowadzić. Nie wiem, czy jest jakiś taki zestaw uniwersalnych kompetencji, które człowiek może mieć. Pewnie są takie, które ułatwiają prowadzenie biznesu, ale czy kompetencji i takich cech charakteru, które na pewno spowodują, że ten biznes będzie sukcesem, albo że moje prowadzenie biznesu będzie sukcesem.
Rafał Czech podkreśla, jaką rolę ma founder w prowadzeniu biznesu. Mówi o trzech cechach, które jego zdaniem są niezbędne przy zakładaniu firmy:
- Przede wszystkim to jest niesamowita wytrwałość i determinacja. Bez tego w ogóle można nie podchodzić do tematu. Druga jest umiejętność brania odpowiedzialności. Zakładanie biznesu, robienie biznesu… Tam po prostu trzeba brać odpowiedzialność za problemy, za rozwiązywanie tych problemów. Trzecia jest wizja i tworzenie tej strategii, wrzucanie sobie kolejnych celów. Dzięki temu można iść dalej.
Założyciele Bezmięsnego podkreślili też, jak ważną motywacją dla pracowników jest zmiana świata na lepsze. Nikt nie chce już przychodzić do pracy tylko po to, żeby siedzieć i robić przez 8h rzeczy, w które nie wierzy:
- Robiliśmy wielokrotnie różne rekrutacja, na różne stanowiska i to się przejawia praktycznie na każdym możliwym stanowisku. Osoby przychodzą tutaj, bo chcą pracować w firmie, która mówiąc górnolotnie, zmienia świat. Wydaje mi się, że jest pewnego rodzaju trendem, że jest część osób, która nie chce tylko pracować po prostu po to, żeby pracować. Już sama praca dla pracy nie jest czymś dla części osób wystarczającym. Chcą, żeby ta praca miała jakąś misję – mówi Igor.
Bezmięsny jest firmą, która wprowadza na rynek spożywczy alternatywy dla mięsa. Założyciele sami podkreślają, że ich założeniem nie jest tworzenie najbardziej mięsnych alternatyw dla najbardziej mięsnych zamienników dla mięsa, choć niektóre z nich są naprawdę bardzo, bardzo mięsne. Natomiast tworząc produkty przede wszystkim chcą, żeby były bardzo smaczne, żeby miały bardzo unikalny smak i były proste w użyciu.
Podcast Doing Good prowadzony przez Dobrosławę Gogłozę, porusza tematy pracy oraz przyszłości i roli biznesu w zmienianiu świata na lepsze.
Całej rozmowy można wysłuchać na platformach streamingowych oraz na YouTube:
Spotify: https://open.spotify.com/episode/4ICjKJ1CPZTvQV5nBg7b0d