db2f8715-3a0c-54e0-8ee4-a89524010aef_w_830

Inwestycja w ZNIKA. Startup walczący z zanieczyszczeniem plastikiem.

ZNIKA pozyskało 1.3 mln zł na walkę z plastikiem! 

ZNIKA to startup rozwijający się na rynku opakowań ekologicznych dla biznesu. Przebojem wdarł się na scenę startupową wygrywając pod rząd dwa konkursy: Szkołę Pionierów PFR i Allegro oraz Impact Arenę na Impact CEE. 

Do wspólników startupu dołączył jeden z najlepszych funduszy w Polsce oraz dwóch znanych aniołów biznesu. Którzy inwestorzy i dlaczego, zdecydowali się zainwestować na rynku opakowań kompostowalnych? Dowiedz się poniżej!

O ZNIKA

Historia ZNIKA miała swój początek podczas Szkoły Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju i Allegro. Projekt rozwijał się bardzo szybko i od samego początku wykazywał trakcję, dzięki czemu zespół przekonał jury finałowe i wygrał główną nagrodę w wysokości 50 tys. zł. 

Po zakończeniu się Szkoły Pionierów, skład zespołu projektu ZNIKA zmienił się i rozrósł do 5 osób. Rolę CEO objął Michał Kruszyński, a jego wspólniczką oraz COO została Paulina Pepera. Oboje przez lata zarządzali fundacjami i działali społecznie na rzecz edukacji dla młodzieży oraz klimatu i zrównoważonego rozwoju. Po tej zmianie do zespołu dołączyły osoby o kompetencjach w dziedzinach inżynierii materiałowej, biotechnologii, zrównoważonego rozwoju oraz marketingu. Obecnie zespół ZNIKA składa się z aktywistów z kompetencjami biznesowymi, którzy chcą zmienić rynek opakowań na bardziej ekologiczny. 

Koncepcja opakowań kompostowalnych opiera się na filozofii gospodarki obiegu zamkniętego. Opakowania z tworzyw sztucznych zanieczyszczają nasze środowisko, a w Polsce zaledwie 40% opakowań plastikowych poddawana jest recyklingowi. Plastik w dużej mierze jest spalany lub trafia na wysypiska i do środowiska naturalnego, gdzie zamiast się rozłożyć, ściera się na mikroplastik i ostatecznie kończy w naszych organizmach. 

Opakowania kompostowalne są stworzone z roślin. Posiadają dokładnie te same właściwości co opakowania plastikowe, ponieważ są wytrzymałe, rozciągliwe, wodoodporne i bezpieczne, ale dodatkowo na koniec mogą ulec procesowi kompostowania, czyli rozłożą się na substancje organiczne i po prostu znikną…

O inwestycji. Kto zainwestował i na co pójdą środki?

W potencjał ZNIKA uwierzył fundusz LT Capital, który jest częścią grupy Movens Capital. Fundusz dostrzegł w founderach oraz w samym pomyśle olbrzymi potencjał do zmiany rynku na bardziej ekologiczny, co wpisuje się w założenia oraz misję LT Capital. 

„Jako LT Capital pragniemy inwestować nie tylko w spółki, które mają potencjał zostać unicornami, ale również projekty, które mają na celu zmienić otaczający nas świat. Jeśli dochodzi do tego aspekt ekologii, tak jak w ZNIKA, to jest to dla nas sytuacja win-win. Problem wszechobecnych plastikowych opakowań jest coraz większy, ale na szczęście idzie za tym coraz większa świadomość i potrzeba redukcji zanieczyszczeń wśród międzynarodowych koncernów. Wspólnie z Founderami chcemy edukować rynek i stać na czele zmiany w zaobserwowanym trendzie” – powiedział Konrad Gawłowski, dyrektor inwestycyjny LT Capital.

Do inwestycji dołączył także Przemysław Żebrowski, były prezes i założyciel grupy K2 oraz Andrzej Targosz, były prezes i założyciel Eventory. Obaj aniołowie zobaczyli potencjał w produkcie oraz w rynku kompostowalnych opakowań. 

„Do inwestycji w ZNIKA przekonało mnie połączenie determinacji i kompetencji założycieli. Poza tym wierzę, że jesteśmy wciąż u progu rewolucji, którą wymusi konieczność osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz rosnąca potrzeba dbania o środowisko naturalne. Dotyczy to rzecz jasna także branży opakowań” – powiedział Przemysław Żebrowski

„Jesteśmy szczęśliwi, że tak poważni gracze obdarzyli nas zaufaniem. Inwestycja pozwoli nam zbadać nasze hipotezy rynkowe oraz zakończyć proces R&D, w którym chcemy wytworzyć swoje własne materiały kompostowalne do produkcji opakowań. Wierzymy, że w Polsce trend opakowań kompostowalnych będzie tak samo silny jak w krajach zachodnich, więc naszym celem na ten rok jest zdobycie pozycji liderskiej na rynku polskim i rozpoczęcie ekspansji na rynki zagraniczne.” – mówi Michał Kruszyński, CEO ZNIKA.

„Zapraszamy do współpracy wszystkie firmy, które pakują swoje produkty i chciałyby zrezygnować z plastiku i opakowań sztucznych. Wierzymy, że w Polsce jest mnóstwo firm, które zrównoważony rozwój mają wpisany w swoje DNA” – dla Pulsu Biznesu powiedziała Paulina Pepera, COO ZNIKA. 

Tags: No tags

Comments are closed.